1-مقدمه

رشته باغباني يکي از مهمترين رشته هاي کشاورزي است که داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي مي تواند آن را انتخاب کند. با توجه به افزايش روز افزون جمعيت و احتياج غذايي آنها، رشته باغباني با توليد حدود 40% مواد غذايي، نقش مهمي در تأمين مواد غذايي مورد نياز بشر دارد. تخصصي شدن پرورش گياهان و درختان ميوه نياز به استفاده بهينه از ابزار و امکانات و همچنين استعدادهاي جوان دارد. به منظور تربيت نيروي متخصص، در آزمون سراسري، رشته مهندسي باغباني براي تربيت متخصص در زمينه هاي توليد محصولات باغباني، شامل درختان ميوه، سبزيها، درختان زينتي، گل کاري و طراحي فضاي سبز ارائه مي گردد.
1- مهندسي باغباني
1-1) تعريف و هدف
مهندسي باغباني يکي از رشته هاي اصلي مجموعه کشاورزي است که در سطح کارشناسي در بسياري از دانشکده هاي کشاورزي دانشگاههاي معتبر کشور ارائه مي گردد. هدف از ارائه اين رشته تربيت نيروهاي زبده اي است که بتوانند در زمينه هاي مختلف پرورش و توليد محصولات باغي، سبزي و صيفي، گلهاي زينتي، طراحي فضاهاي سبز و... فعاليت نمايند.
1-2) اهميت و جايگاه در جامعه
اساسي ترين نياز هر فرد، تأمين نياز غذايي اوست. با توجه به محدود بودن زمين و آب براي جوامع رو به رشد، بايد حداکثر محصول را از زمينهاي زير کشت به دست آورد. محصولات باغباني در دنيا، علاوه بر تأمين بخشي از غذاي مورد نياز بشر، در تأمين سلامتي انسان جايگاه ويژه اي دارد. توليد گلها و گياهان زينتي سبب انبساط و شادي روح انسان و تقويت سلامت رواني افراد مي شود. با توجه به وابستگي کشورمان به صادرات نفت، توليد محصولات باغباني مي تواند يکي از مهمترين منابع ارزي کشور باشد و جايگزين درآمد نفت شود. در حال حاضر نيز اين بخش يکي از مهمترين منابع ارز آوري کشور محسوب مي گردد. با توجه به اين مطالب، جذب فارغ التحصيلان اين رشته در وزارت کشاورزي و سازمانهاي وابسته و همچنين بخشهاي خصوصي نظير شرکتهاي سهامي زراعي و... اهميت قابل ملاحظه دارد و نياز خاص به اين رشته را- حتي در مقايسه با ساير رشته هاي کشاورزي- به وضوح نشان مي دهد.

2-​سطوح رشته

رديفنام دانشگاهکارشناسيکاردانيارشد
1آزاد- استهبان
2آزاد- تبریز
3آزاد- جهرم
4آزاد- جیرفت
5آزاد- رشت
6آزاد- رفسنجان
7آزاد- ساوه
8آزاد- شیراز
9آزاد- شیروان
10آزاد- علوم و تحقیقات تهران
11آزاد- محلات
12آزاد- مرند
13آزاد- مهاباد
14آزاد- میانه
15آزاد-ابهر
16آزاد-تاکستان
17آزاد-خوراسگان
18آزاد-مراغه
19اروميه
20بوعلی سینا همدان
21تبریز
22تربیت مدرس
23تهران
24خلیج فارس
25زنجان
26شاهد تهران
27شهیدچمران اهواز
28شیراز
29صنعتی اصفهان
30علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
31فردوسي مشهد
32گیلان
33مازندران
34هرمزگان- بندرعباس
35ولیعصر رفسنجان
36کشاورزی مراغه

3-درسهای رشته

رديفنام درس
1آبياري عمومي
2آفات مهم درختان ميوه
3آفات و بیماریهای مهم گیاهان زینتی، صیفی و سبزی
4آمار و احتمالات
5ازدياد نباتات
6اصلاح و بذرگیری گل و سبزی
7اصول اصلاح نباتات
8اصول باغباني
9اصول تبدیلی و نگهداری فرآورده های کشاورزی
10اصول و ترویج و آموزش کشاورزی
11اقتصاد کشاورزي
12اکولوژي
13بيماريهاي گياهي
14بيماريهاي مهم درختان ميوه
15بيوشيمي عمومي
16جلسه بحث
17چایکاری و تکنولوژی چای
18حاصلخيزي خاک و کودها
19حشره‌شناسي و دفع آفات
20خاک‌شناسي عمومي
21دامپروري عمومي
22درختان و درختچه های زینتی
23رابطه آب و خاک و گياه
24رياضيات عمومي
25زراعت عمومي
26ژنتيک
27سبزيکاري خصوصي
28سبزيکاري عمومي
29شيمي آلي
30شيمي عمومي
31طراحی باغ و پارک
32طرح آزمایشات کشاورزی 1
33علف‌هاي هرز و کنترل آنها
34عمليات کشاورزي
35فيزيولوژي بعد از برداشت
36فيزيولوژي گياهي
37فيزيک عمومي
38گلکاري
39گياهشناسي 1(فيزيولوژي و تشريح )
40گیاه شناسی 2 (سیستماتیک و مرفولوژی)
41ماشين‌هاي کشاورزي
42ماشینهای برداشت محصولات باغی
43مسئله مخصوص
44مساحی و نقشه برداری
45ميوه‌هاي ريز
46ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه‌گرمسيري
47میوه های مناطق معتدله
48هوا و اقليم شناسي
49کارآموزي

4-بازار کار

تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته و ادامه تحصيل در آن
براي ادامه تحصيل در اين رشته- با توجه به کميت و کيفيت دروس ارائه شده در اين دوره- داوطلب بايد از دانش بالايي در زمينه هاي علوم پايه، شيمي، فيزيک و... برخوردار باشد. همچنين توان جسمي، قدرت تجزيه و تحليل و دقت کافي در مسائل را داشته باشد. شايان ذکر است تقريباً اکثر کارها و فعاليتهاي اين رشته در خارج از محيط شهري و باغهاست و توان نسبتاً بالايي را مي طلبد.
تواناييهاي فارغ التحصيلان
همان گونه که اشاره شد فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند پس از پايان تحصيلات مسؤوليتهاي متفاوتي به عهده بگيرند، از جمله:
- محاسبه، ساخت و اجراي گلخانه هاي توليد گل و سبزي، شاسي هاي گرم و سرد، خزانه هاي توليد نشا و ساير ادوات ثابت باغباني.
- نظارت و اجرا در کاشت باغهاي پيشرفته و همچنين توليد ارقام جديد ميوه و سبزي و... .
- فعاليت در زمينه هاي تحقيقات کشاورزي در بخش باغباني.
- طراحي باغ و پارک و فضاي سبز شهري و نظارت و اجراي طرحهاي فضاي سبز، چمن کاري و گل کاري.
- انجام بسياري از کارهاي نقشه برداري براي اجرا و ايجاد دقيق باغها و فضاي سبز.
- توليد نهال و پرورش گل و ايجاد نهالستان و گلستانهاي پيشرفته.
تواناييهاي فارغ التحصيلان دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري در تحصيلات تکميلي بيشتر به جنبه هاي نظري و پژوهشي پرداخته مي شود و دانشجويان تواناييهاي علمي، پژوهشي و به طور کلي نظري خود را افزايش مي دهند. افزايش توانايي، در کارهاي اجرايي علمي نيز تأثير بسزايي دارد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش